Uppgift 21
Ett företag har undersökt hur länge kunder som ringer till deras kundservice
behöver vänta innan de får svar. De har funnit att väntetiden t minuter har en fördelning som kan beskrivas med täthetsfunktionen f(t)=16e−t/6,t≥0
- Bestäm sannolikheten att en kund som ringer till företaget behöver vänta högst 10 minuter på svar.
- Företaget vill informera om resultatet av undersökningen genom följande formulering: ”Vår kundundersökning visar att 50 % av våra kunder behöver vänta högst x minuter.”
Bestäm värdet på x.
a) 0,81
b) x≈4,2
Uppgiften är hämtad ur "Kursprov Matematik 4, vårterminen 2013" - Ladda ner provet här
Ett företag har undersökt hur länge kunder som ringer till deras kundservice
behöver vänta innan de får svar. De har funnit att väntetiden t minuter har en fördelning som kan beskrivas med täthetsfunktionen \(f(t)=\frac{1}{6}e^{-t/6},\,t\geq0\)
- Bestäm sannolikheten att en kund som ringer till företaget behöver vänta högst 10 minuter på svar.
- Företaget vill informera om resultatet av undersökningen genom följande formulering: ”Vår kundundersökning visar att 50 % av våra kunder behöver vänta högst x minuter.”
Bestäm värdet på x.
a) 0,81
b) \(x\approx 4,2\)
Uppgiften är hämtad ur "Kursprov Matematik 4, vårterminen 2013" - Ladda ner provet här