Uppdrag 1
Räkna med barnkonventionen ger en överskådlig introduktion till barnkonventionen genom tre ämnesöverskridande uppdrag i samhällskunskap, geografi och matematik. I det inledande uppdraget får eleverna först testa sina egna kunskaper om barnkonventionen, sedan intervjua en vuxen i sin närhet och till slut sammanställa och analysera resultaten med hjälp av några enkla statistiska metoder.
Läs lärarhandledningen och skriv ut elevmaterialet här.
Koppling till kursplan för årskurs 4-6
Ur kursplanen för matematik under rubrikerna Taluppfattning och tals användning och Sannolikhet och statistik:
- Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.
- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.
- Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur dessa kan användas i statistiska undersökningar.
- Sannolikhet, chans och risk grundat på observationer, simuleringar eller statistiskt material från vardagliga situationer. Jämförelse av sannolikhet vid olika slumpmässiga försök.
Ur kursplanen för samhällskunskap under rubriken Rättigheter och rättsskipning:
- De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.