Koda ett spel om rymdskrot

Satelliten Mats är i fara! Det flyger runt en massa rymdskrot ute i rymden och en del av det kanske träffar Mats. Både stora- och små bitar kan vara farliga. Det är bäst att vi försöker städa undan så mycket som möjligt.

Vi ska bygga ett projekt i Scratch där vi får möjlighet att rädda Mats från rymdskrotet. Vi lyckas rädda Mats om vi samlar ihop 50 poäng och vi får poäng varje gång vi plockar upp rymdskrot. Om rymdskrotet rör vid Mats så får vi ”Game Over” och behöver börja om.

Så här kan det se ut: https://scratch.mit.edu/projects/311874292/

Vi börjar med att starta från ett startprojekt. Detta kallas att remixa.

  1. Öppna din webbläsare och gå till

    https://scratch.mit.edu/projects/298331110/

  2. Klicka på knappen Se inuti så att du kan se koden.

  3. Klicka på knappen "Remix" så att du får din egen version av projektet. Du måste vara inloggad för att kunna remixa.

Tips! Om du inte har konto på Scratch kan du ändra direkt i projektet och välja Spara till din dator (under Arkiv) när du vill spara ditt projekt.

Nu har du ett projekt som innehåller en rymdfarkost, satelliten Mats och en rymdbakgrund.

Har du en fråga du vill ställa om Koduppgift? Ställ den på Pluggakuten.se
Har du hittat ett fel, eller har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla matteboken@mattecentrum.se
Läs sidan på andra språk