Koda din resa till månen

Nu är det dags för uppskjutning till månen! Har du förberett dig genom att sätta ut saker i ett koordinatsystem på papper? Det kommer vi få användning av.

Vi ska bygga en avfyrning där vi försöker åka till månen genom att skriva in de koordinater vi vill åka till och sedan åka dit.

Så här kan det se ut: https://scratch.mit.edu/projects/311875006//

Vi börjar med att starta från ett startprojekt. Detta kallas att remixa.

  1. Öppna din webbläsare och gå till

    https://scratch.mit.edu/projects/304677361/

  2. Klicka på knappen Se inuti så att du kan se koden.

  3. Klicka på knappen "Remix" så att du får din egen version av projektet. Du måste vara inloggad för att kunna remixa.

Tips! Om du inte har konto på Scratch kan du ändra direkt i projektet och välja Spara till din dator (under Arkiv) när du vill spara ditt projekt.

Nu har du ett projekt som innehåller ett koordinatsystem, en rymdbakgrund, en jordsprajt och en månsprajt.

Det finns flera varianter av koordinatsystem att välja mellan. Klicka på fliken Klädslar uppe till vänster. Klicka på fliken Skript för att se sprajtens skript. Det är viktigt att du behåller det här skripter för sprajten. Den placerar koordinatsystemet i mitten av scenen.

Har du en fråga du vill ställa om Koduppgift? Ställ den på Pluggakuten.se
Har du hittat ett fel, eller har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla matteboken@mattecentrum.se
Läs sidan på andra språk