Uppgift 3
På tallinjen finns sex punkter A-F markerade:
Varje tal nedan motsvaras av en markerad punkt på tallinjen.
Para ihop vart och ett av talen med en punkt på tallinjen genom att skriva rätt bokstav A-F vid rätt tal.
Lösningsförslag
Vi tittar på varje tal för sig och avgör vilken punkt det tillhör:
990=1⟹990=C.
√5, för att få ut ett ungefärligt värde på detta tal utnyttjar vi att vi redan vet √4=2 och √9=3, vilket betyder att 2<√5<3. Detta ger oss att √5=D.
2−1=12=0,5⟹2−1=B.
1012=√10. Vi nämnde ovan att √9=3, vilket betyder att √10 är lite större än 3. Detta ger oss att 1012=E.
2,12. Sedan tidigare vet vi att 22=4, vilket ger oss att 2,12 är något större än 4. Dett ger oss att 2,12=F.
Svar:
990=C
√5=D
2−1=B
1012=E
2,12=F.
Uppgiften är hämtad ur "Kursprov Matematik 2a, vårterminen 2015" - Ladda ner provet här.
På tallinjen finns sex punkter A-F markerade:
Varje tal nedan motsvaras av en markerad punkt på tallinjen.
Para ihop vart och ett av talen med en punkt på tallinjen genom att skriva rätt bokstav A-F vid rätt tal.
Lösningsförslag
Vi tittar på varje tal för sig och avgör vilken punkt det tillhör:
\(99^0=1\implies 99^0=C\).
\(\sqrt{5}\), för att få ut ett ungefärligt värde på detta tal utnyttjar vi att vi redan vet \(\sqrt{4}=2\) och \(\sqrt{9}=3\), vilket betyder att \(2<\sqrt{5}<3\). Detta ger oss att \(\sqrt{5}=D\).
\(2^{-1}=\frac{1}{2}=0,5\implies 2^{-1}=B\).
\(10^{\frac{1}{2}}=\sqrt{10}\). Vi nämnde ovan att \(\sqrt{9}=3\), vilket betyder att \(\sqrt{10}\) är lite större än 3. Detta ger oss att \(10^{\frac{1}{2}}=E\).
\(2,1^2\). Sedan tidigare vet vi att \(2^2=4\), vilket ger oss att \(2,1^2\) är något större än 4. Dett ger oss att \(2,1^2=F\).
Svar:
\(99^0=C\)
\(\sqrt{5}=D\)
\(2^{-1}=B\)
\(10^{\frac{1}{2}}=E\)
\(2,1^2=F\).
Uppgiften är hämtad ur "Kursprov Matematik 2a, vårterminen 2015" - Ladda ner provet här.