Kvantitativa jämförelser
13. 2(x+3)=3(x+4)
- Kvantitet I: x
- Kvantitet II: 0
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
$$2(x+3)=3(x+4)$$
$$2x+6=3x+12$$
$$-2x+2x+6=-2x+3x+12$$
$$6=x+12$$
$$x=-6$$
$$x<0$$
Kvantitet I < Kvantitet II
Svar: B
14. Två vanliga sexsidiga tärningar kastas slumpmässigt en gång.
- Kvantitet I: Sannolikheten att summan av det tärningarna visar är 10
- Kvantitet II: Sannolikheten att summan av det tärningarna visar är 4
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Kvantitet I
För att få summan av 2 tärningar till 10 behöver vi antingen ha
5 & 5: Sannolikhet:
$$\frac{1}{6}\cdot\frac{1}{6} = \frac{1}{36}$$
4 & 6: Sannolikhet:
$$\frac{1}{6}\cdot\frac{1}{6} = \frac{1}{36}$$
6 & 4: Sannolikhet:
$$\frac{1}{6}\cdot\frac{1}{6} = \frac{1}{36}$$
Sannolikheten är tillsammans:
$$\frac{1}{36} + \frac{1}{36} + \frac{1}{36} = \frac{3}{36}$$
Kvantitet II
För att få summan 4 behöver vi antingen slå:
1& 3: Sannolikhet:
$$\frac{1}{6}\cdot\frac{1}{6} = \frac{1}{36}$$
2 & 2: Sannolikhet:
$$\frac{1}{6}\cdot\frac{1}{6} = \frac{1}{36}$$
3 & 1: Sannolikhet:
$$\frac{1}{6}\cdot\frac{1}{6} = \frac{1}{36}$$
Sannolikheten är tillsammans:
$$\frac{1}{36} + \frac{1}{36} + \frac{1}{36} = \frac{3}{36}$$
Svar: C
15.
- Kvantitet I: \(\frac{5}{6}+\frac{5}{6}\)
- Kvantitet II: \(\frac{5}{6}\cdot \frac{5}{6}\)
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Kvantitet I:
$$\frac{5}{6}+ \frac{5}{6} = \frac{10}{6}$$
Kvantitet II:
$$\frac{5}{6}\cdot \frac{5}{6}= \frac{25}{36}$$
Förläng Kvantitet I med 6:
$$\frac{10\cdot 6}{6\cdot 6}=\frac{60}{6}$$
$$\frac{60}{6}> \frac{25}{36}$$
Kvantiet I > Kvantitet II
Svar: A
16.
- Kvantitet I: Arean av en triangel med basen b och höjden h1
- Kvantitet II: Arean av en triangel med basen (b - 1) och höjden h2
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
$$A_1=\frac{b\cdot h_1}{2}$$
$$A_2=\frac{(b-1)\cdot h_2}{2}$$
Det enda gemensamma av ovan ekvationer som vi vet är att b är densamma. Provar att lösa ut b
$$b=\frac{2A_1}{h_1}$$
$$A_2=\frac{((2A_1/h_1-1)*h_2)}{2}$$
Inser att det inte kommer gå att lösa ut h1 eller h2 baserat på denna information
Svar: D
17. De två linjerna L1 och L2 skär varandra i en rät vinkel.
- Kvantitet I: Riktningskoefficienten för L1 multiplicerad med riktningskoefficienten för L2
- Kvantitet II: 1
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Två räta linjer där linjerna är vinkelräta är k-värdena multiplicerat med varandra alltid -1
-1< 1
Kvantitet I < Kvantitet II
Svar: B
18.
- Kvantitet I: En fjärdedel av arean av en cirkel med radien 1 cm
- Kvantitet II: Tre fjärdedelar av arean av en kvadrat med sidan 1 cm
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Kvantitet I: \(\frac{1}{4}\cdot 1^2 \cdot \pi =\frac{\pi}{4}\)
Kvanitet II: \(\frac{3}{4}\cdot 1^2 = \frac{3}{4}\)
Då \(\pi\) är större än 3 (och bägge kvantiteterna har samma nämnare) är kvantitet I större.
Svar: A
19.
- Kvantitet I: \(\sqrt{7}+\sqrt{3}\)
- Kvantitet II: \(\sqrt{10}\)
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Då bägge kvantiteterna är positiva kan vi sätta bägge kvantiteter i kvadrat utan att det ändrar vilken som är störst/minst.
Kvantitet I: \begin{align*} (\sqrt{7}+\sqrt{3})^2 &= ( \sqrt{7})^2+2\cdot \sqrt{7} \cdot \sqrt{3} +(\sqrt{3})^2\\
&=7 +2\cdot \sqrt {7}\cdot \sqrt{3} + 3 \\
&= 10 + 2\sqrt{21}\end{align*}
Kvantitet II: \((\sqrt{10})^2 = 10\)
Även om vi inte vet vad \(10+2\cdot \sqrt 7\cdot \sqrt(3)\) blir ser vi att det måste vara större då kvantitet II bara är 10.
Svar: A
20. \(x\) och \(y\) är positiva heltal sådana att \(xy = 36\).
- Kvantitet I: \(x+y\)
- Kvantitet II: 18
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Primtalsfaktorisera 36 för att se vilka möjliga tal x & y kan vara.
$$36 = 3 \cdot 3 \cdot 2 \cdot 2$$
Alltså skulle x och y kunna vara talparen \((6,6), (9,4), (2,18) …\) osv.
Om x & y är 6 & 6 är x + y = 12, men om x & y är 2 & 18 är summan 20. Alltså vet vi inte om det är mer eller mindre än 18.
Svar: D
21.
- Kvantitet I: Antalet minuter som det tar att färdas 40 km med hastigheten 100 km/h
- Kvantitet II: Antalet minuter som det tar att färdas 40 km med hastigheten 40 m/s
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Då bägge sträckorna är densamma är det bäst att ta reda på vilken hastighet som är snabbast för att veta vilken som går fortast.
$$\frac{40 \;\text{ m/s } \cdot (3600\; \text{s/h})}{(1/1000\;\text{ m/km })}= \\ = 40\cdot 3.6\;\text{km/h } > 100\;\text {km/h}$$
Detta medför att II har en kortare tid än I då II färdas snabbare. Detta medför att I tiden > II tiden
Svar: A
22. \(x>2\)
\(\frac{125}{\sqrt{x-2}}=25\)
- Kvantitet I: \(x-2\)
- Kvantitet II: 25
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
\begin{align*} \frac{125}{\sqrt{x-2}} &=25 \\
\frac{125}{25} &= \sqrt{x-2} \\
5 &= \sqrt{x-2} \\
(5)^2 &= x-2\text{ då } x>2\\
5^2 &= x-2 \\
25&=x-2
\end{align*}
Svar: C, I är lika med II