Provpass 4 - KVA
Kvantitativa jämförelser - KVA
13.
Kvantitet I: \(\frac{1}{2} - \frac{1}{3}\)
Kvantitet II: \(\frac{2}{3} - \frac{1}{2}\)
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Vi gör om bråken så de ha gemensam nämnare, till sjättedelar:
Kvantitet I:
$$\frac{1}{2}-\frac{1}{3}=\frac{3}{6}- \frac{2}{6}= \frac{1}{6}$$
Kvantitet II:
$$\frac{2}{3}-\frac{1}{2}= \frac{4}{6}-\frac{3}{6}= \frac{1}{6}$$
Svar: C
14.
- Kvantitet I: Höjden i en triangel med basen 5 cm och arean 20 cm2
- Kvantitet II: Höjden i en rektangel med basen 2 cm och arean 17 cm2
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Triangelns area är bas gånger höjd delat med 2 och rektangelns area är bas gånger höjd.
Kvantitet I: Höjden 8 cm och att triangelns area är 20 \(cm^2\).
$$A=\frac{bh}{2}=\frac{8\cdot 5}{2}=20 \, cm^2$$ därför $$b=\frac{2A}{h}=\frac{2\cdot 20}{5} =8 \, cm$$
Kvantitet II: Höjden 8,5 cm och att rektangelns area är 17 \( cm^2 \).
$$A=bh=8,5\cdot 2=17 \, cm^2$$ därför
$$ h=\frac{A}{b}=\frac{17}{2}cm=8,5 \, cm $$
Svar: B
15. \(x + 2,8 = 5x - 6\)
Kvantitet I: x
Kvantitet II: 2
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Lös ekvationen för att ta reda på värdet på x.
$$5x-6=x+2,8$$
\(4x-6=2,8\) (efter subtraktion av x från båda sidor)
\(4x=8,8 \) (efter addition av 6 på båda sidor)
\(x=2,2 \) (efter division med 4 på båda sidor)
\(x= 2,2>2\)
Svar: A
16.
- Kvantitet I: 125 % av 4
Kvantitet II: 80 % av 6
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Vi beräknar kvantiteterna var för sig
Kvantitet I: \(125 \% av 4 = \frac{ 125\cdot 4 }{100}= 1,25\cdot 4 = 2,5 \cdot 2 = 5 \)
Kvantitet II: \( 80 \% av 6 =\frac{8 \cdot 6}{100} = 0,8 \cdot 6 = 4,8 \)
Svar: A
17. \(f(x) = x^2 + 2x - 2\)
- Kvantitet I: \(f(-2)\)
- Kvantitet II: \(f(0)\)
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Beräkna värdet av funktionen \(f(x)=x^2+2x-2\) när \(x=-2\) och \(x=0\). Var noga med tecknen, använd parenteser.
Kvantitet I: \(f(-2)=(-2)^2+2(-2)-2=4-4-2=-2\)
Kvantitet II: \(f(0)=(0)^2+2(0)-2=0+0-2=-2\)
Svar: C
18. \((47^{\frac{x}{2}})^{\frac{2}{3}} = 47^{\frac{y}{3}}\)
- Kvantitet I: \(x\)
- Kvantitet II: \(y\)
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Använd potenslagen \((a^x)^y = a^{xy}\) för vänster led:
$$(47^{\frac{x}{2}})^{\frac{2}{3}} = 47^{\frac{x\cdot 2}{2 \cdot 3}}=47^{\frac{x}{3}}$$
Båda exponenterna har samma bas och därför
$$\frac{x}{3} = \frac{y}{3} $$
$$x=y $$
Svar: C
19.
- Kvantitet I: \(x\)
- Kvantitet II: \(y\)
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Trianglar har vinkelsumman 180°, vi ställer upp varsin ekvation för trianglarna.
Triangel med spets 120°:
$$2x+120=180°$$
$$2x=60°$$
$$x=30°$$
Triangel med spets 100°:
$$2(30+y)+100=180°$$
$$2y=20°$$
$$ y=10°$$
Kvantitet I större än II
Svar: A
20. \(a \neq b\)
- Kvantitet I: \(\frac{(a-b)^2}{a-b}\)
- Kvantitet II: \(\frac{(b-a)^2}{-(a-b)}\)
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Vi utvecklar uttrycken för en kvantitet i taget
Kvantitet I:
$$\frac{(a-b)^2}{a-b}=a-b$$
Kvantitet II:
$$\frac{(b-a)^2}{-(a-b)}$$
vi multiplicerar in -1 i nämnaren
$$\frac{(b-a)^2}{b-a} = b-a = -(a-b) $$
Vi ska nu jämföra \(a-b\) och \(-(a-b)\) Svar: D
Om a>b så är I>II
Om bI
Men vi vet inte vilken av \(a\) och \(b\) som är störst, alltså informationen otillräcklig
21. Karin kör bil med en hastighet som ligger mellan 80 km/h och 100 km/h.
Kvantitet I: Den tid det tar för Karin att köra 120 km
Kvantitet II: 85 minuter
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Vi beräknar kvantitet I för både hastigheten 80km/h och 100 km/h:
Beräkna tiden T för 80 km/h:
$$T = \frac{120}{80} = 1,5 \, tim = 90 \, min$$
tiden T för 100km/h,
$$T=\frac{120}{100}= 1,2 \, tim =72 \, min $$
Kvantitet II: 85 min ligger mellan 72 och 90 min.
Alltså är informationen otillräcklig.
Svar: D
22.
Medelvärdet av x och y är lika med 1.
Medelvärdet av x och 4 är lika med y.
- Kvantitet I: x
- Kvantitet II: 0
- I är större än II
- II är större än I
- I är lika med II
- informationen är otillräcklig
Medelvärdena ger oss
$$\frac{x+y}{2}=1$$
$$x+y=2$$
$$y=2-x$$
och
$$\frac{x+4}{2}=y$$
$$ x+4=2y $$
sätt in \(y=2-x\) i ekvationen innan och då får vi \(x+4=2(2-x)\)
$$x+4=4-2x $$
$$x+2x = 4-4$$
Då blir \(3x=0\) och även \(x=0\)
Detta är detsamma som kvantitet II och därför är I och II lika .
Svar: C