Bearbetar matematik: 100%

Kvantitativa jämförelser

13. x > 0
y > 0

Kvantitet I: (xy)2
Kvantitet II: (x+y)2

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Vi utvecklar båda kvadraterna:
Kvantiet I: (xy)2=x22xy+y2
KvantietII: (x+y)2=x2+2xy+y2

x2+y2 lika i båda uttrycken. Eftersom x och y är positiva tal vet vi att 2xy>2xy och därför är kvantitet II är större

Svar: B


14. x är ett positivt heltal.

Kvantitet I: 4·6·88·x
Kvantitet II: 2·3·4x

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Förkorta kvantitet I med 8, vi får
4·6·88x=6·4x=24x
Kvantitet II är också
2·3·4x=24x
Alltså kvantitet I = kvantitet II.

Svar: C


15. 
Kvantitet I: Längden av hypotenusan i en rätvinklig triangel där kateterna är 6 cm respektive 8 cm
Kvantitet II: Längden av hypotenusan i en rätvinklig triangel där båda kateterna är 7 cm

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Vi kallar hypotenusan i kvantitet I för a och i II för b. Vi tillämpar Pythagoras sats
I: a2=82+62=64+36=100
II: b2=72+72=49+49=98
Vi kan direkt säga att kvantitet I>II

Svar: A


16.

  1. Kvantitet I: 108
    Kvantitet II: 108

  2. A I är större än II

    B II är större än I

    C I är lika med II

    D informationen är otillräcklig

    Vi förenklar båda kvantiteterna.
    Kvantitet I: 108 vi tillämpar potensregel som säger att roten ur är detsamma som upphöjt till en halv och att vi kan multiplicera potenserna:
    (108)12=104=102·2
    Kvantitet II: 108=1022
    Eftersom 2>2 får vi att kvantitet I>kvantitet II
    Svar: A


17. I det tresiffriga talet x är entalssiffran dubbelt så stor som tiotalssiffran och fyra gånger så stor som hundratalssiffran.

Kvantitet I: Entalssiffran i talet x
Kvantitet II: 6


A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Vi kallar x = abc, där a är hundratalssiffran, b är tiotalssiffran och c entalssiffran. Vi vet att c=2b, c=4a; b=2a och då kan vi skriva om x som a(2a)4a, men om a=1, då blir III, alltså är det obestämbart, då vi inte har fått tillräcklig information
Svar: D


18.

Kvantitet I: Den positiva lösningen till ekvationen (x-3) (x+2) = 0
Kvantitet II: 2


A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Vi börjar att undersöka Kvantitet I: Vi behöver inte multiplicera ihop parenteserna utan kan undersöka dem var för sig eftersom deras produkt blir 0, alltså är x-3 = 0 eller x+2 = 0. Att x-3 = 0 ger oss att en lösning är när x = 3. På samma sätt får vi att om x+2 = 0 är en lösning x = -2, men det är enbart den positiva lösningen som efterfrågas, så Kvantitet I: x = 3 som är större än Kvantitet II: 2, rätt svar är alltså A.

Svar: A


19.

  HP - april 2025 - pp5 kva - uppgift 19
Fyrhörningen ABCD är en rektangel. Sträckan DQ är längre än sträckan BP.


Kvantitet I: v
Kvantitet II: w


A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Diagonalerna ser parallella ut, men vi vet att DQ > BP. Vi kan rita upp ett mer överdrivet exempel där DQ är betydligt längre än BP och kommer då tydligt se att vinkeln v blir spetsigare medan vinkeln w blir trubbigare.
hp24_pp2_dtk_uppgift 33

Svar: B


20. 2x+1=2(x+12)

Kvantitet I: x
Kvantitet II: 12

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Vi utvecklar ekvationen, och får då
2x+1=2x+2·12
2x+1=2x+1
eftersom det står samma sak i HL och VL kan vi förenkla detta till
0=0
Detta ger oss ingen information om värdet på x.

Svar: D


21.  y ≠ 0
För räkneoperationen ♢ gäller att x♢ y = x/y


Kvantitet I: (1♢2 )♢3
Kvantitet II: 1/3

A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Vi undersöker Kvantitet I: (1♢2 )♢3 = ½ /3 = ½ · ⅓ = ⅙

En sjättedel är mindre än Kvantitet II: ⅓ som kan skrivas om som 2/6, eller så kan det illustreras med att en hel delats upp i 3 respektive 6 delar, då har den med 6 bitar mindre bitar än den som delats upp i 3.

Svar: B


22. Sidorna på ett mynt benämns krona och klave. Myntet kastas slumpmässigt tre gånger.


Kvantitet I: Sannolikheten att få klave minst en gång
Kvantitet II: 2/3


A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig

Vi undersöker Kvantitet I först genom att beräkna den sk komplementhändelsen, motsatta händelsen, till att få minst en klave, att enbart få krona alla tre gånger och det har sannolikheten (12)3=18
Då har sannolikheten att få klave minst en gång 118=78

Vi jämför med Kvantitet II: 23 är mindre än Kvantitet I.

Svar: A

Har du en fråga du vill ställa om Provpass 5 - KVA? Ställ den på Pluggakuten.se
Har du hittat ett fel, eller har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla matteboken@mattecentrum.se